Hva betyr prosessoptimalisering og digitalisering i praksis?
- Ole Kristoffer Helland
- 6. mai
- 2 min lesing
Oppdatert: 7. mai
Mange bedrifter opplever at arbeidsoppgaver tar lenger tid enn nødvendig, eller at mye gjøres manuelt og tungvint.
Da kan prosessoptimalisering og digitalisering være løsningen, men hva betyr det i praksis?

Prosessoptimalisering handler enkelt sagt om å gjøre arbeidsoppgavene smartere og mer effektive. Det betyr å gå gjennom hvordan ting blir gjort i dag, finne ut hvor det stopper opp, hvor det brukes unødvendig tid, og hvordan det kan forbedres. Det kan for eksempel være å forenkle rutiner, fjerne dobbeltarbeid eller gi ansatte bedre og mer riktig støtte til å gjøre jobben sin.
Digitalisering betyr å ta i bruk digitale verktøy for å gjøre arbeidet enklere og mer presist. I stedet for papirskjemaer, manuelle lister eller mange e-poster frem og tilbake, kan man bruke systemer som samler informasjon på ett sted, automatiserer oppgaver og gir bedre oversikt.
Eksempler kan være et digitalt skjema som automatisk sender informasjon til riktig person, en app som lar kunder bestille tjenester når det passer dem, eller et system som gir påminnelser om viktige frister eller varsler om feil før de blir et problem.
Så hva er så målet med dette? Ofte har arbeidsrutinene fungert i årevis, så hvorfor komme inn med noe nytt og rote i det som fungerer? Forklaringen er verdiskaping.
Verdiskapingen kommer som et resulatet av at vi ikke bare gjør ting raskere, men også har mulighet til å automatisere prosesser som tidligere var analoge og manuelle. Når vi optimaliserer prosesser og digitaliserer arbeidsflyten, frigjør vi tid, reduserer feil, øker kvaliteten og gjør tjenestene bedre. Det kan gi raskere leveranser, bedre kundeservice og lavere kostnader – som igjen bidrar til økt lønnsomhet og konkurransekraft.
Hvordan jobber vi for å øke verdi i praksis?
Vi starter alltid med å forstå hva som er viktigst for virksomheten: Hva skaper mest verdi for kundene, og hva er de største hindrene i dagens arbeidsmåte? Deretter jobber vi strukturert med kartlegging av eksisterende prosesser og identifiserer forbedringsmuligheter. Vi ser på innføring av enkle og treffsikre digitale løsninger som støtter opp under de viktigste arbeidsoppgavene, og så jobber vi kontinuerlig med forbedringer basert på erfaring og tilbakemeldinger.
Vi tror på små, konkrete endringer som gir rask effekt, heller enn store og kompliserte prosjekter. Erfaringsmessig gir dette god effekt for mindre og mellomstore organisasjoner, rett og slett fordi de ofte er i stand til å ta til seg endringer raskere enn store organisasjoner.
Så tilbake til spørsmålet - Hva er prosessoptimalisering og digitalisering i praksis? Prosessoptimalisering gjør jobben smartere, digitalisering gir deg verktøyene som får det til å skje i praksis, og verdiskapingen skjer når vi som et resultat av dette sammen klarer å forenkle arbeidshverdagen, forbedre kundeopplevelsen og styrke bunnlinjen. Er du nysgjerrig på hva dette kan bety for din bedrift? Kontakt oss gjerne for en uforpliktende prat.
Comments